Advertising Question Paper 2023 PDF GU [Gauahti University B.Com 5th Sem]

Advertising Question Paper 2023 Pdf, B.Com 5th Sem GU, Which can be very beneficial for upcoming exam preparation.

Advertising Question Paper 2023 PDF GU [Gauahti University B.Com 5th Sem]

In this post we have Shared Gauhati University Advertising Question Paper 2023 Pdf, B.Com 5th Sem GU, Which can be very beneficial for your upcoming exam preparation. So read this post from top to bottom and get familiar with the GU Advertising question paper .



4(Sem–5/CBCS) COM HE 3 (ADVT)

2023

COMMERCE

(Honours Elective)

Paper: COM-HE-5036

(Advertising)

Full Marks : 80

Time: Three hours


The figures in the margin indicate full marks for the questions.


Answer either in English or in Assamese.


1. Choose the correct answer : 1 x 10 = 10

শুদ্ধ উত্তৰটো বাছি উলিওয়া: দ্যাপাসি


(d) What aspect of advertising makes it a non-personal form of communication

বিজ্ঞাপনৰ কোনটো দিশই ইয়াক যোগাযোগৰ এক অ-ব্যক্তিগত ৰূপ দিয়ে 143 hop) ACIA


(i) It is tailored to individual preference. 

ইয়াক ব্যক্তিগত পছন্দ অনুসৰি প্ৰস্তুত কৰা হয়


(ii) It involves direct face to face interactions (TVA)

ইয়াত পোনপটীয়া মুখামুখি বার্তালাপ অন্তর্ভুক্ত থাকে


(iii) It reaches a large, undefined audience

ই এক বৃহৎ, অনির্ধাৰিত দৰ্শকৰ ওচৰলৈ যায়


(iv) It allows immediate feedback

ই তাৎক্ষণিক প্ৰতিক্ৰিয়াৰ অনুমতি দিয়ে


(b) The hierarchy of effects or sequential model used to explain how advertising works is known as

বিজ্ঞাপনে কেনেদৰে কাম কৰে তাক বুজাবলৈ ব্যৱহৃত ii. প্ৰভাৱ বা ক্রমিক আৰ্হিৰ পদানুক্ৰমক কি বুলি কোৱা হয়

(i) ADD (এডিডি)

(ii) AIDA (এআইডিএ)

(iii) JWT (জেডব্লিউটি)

(iv) SWOT (এছডব্লিউওটি)


(c) Dvertisement is affected by_______forces

ৰ দ্বাৰা প্ৰভাৱিত হয়। বিজ্ঞাপন


(i) Economics (অর্থনীতি)

(ii) Social ( সামাজিক)

(ii) Technological (প্রযুক্তিগত)

(iv) All of the above (ওপৰৰ সকলোবোৰ


(d) Which of the following is a primary purpose of using advertising Mascots ?

নিম্নলিখিত কোনটো বিজ্ঞাপন মাস্কট ব্যৱহাৰ কৰাৰ see প্রাথমিক উদ্দেশ্য ?

(i) Boosting production efficiency

উৎপাদন দক্ষতা বৃদ্ধি কৰা

(ii) Creating brand awareness

ব্ৰেণ্ড সজাগতা সৃষ্টি কৰা ৷

(iii) Reducing advertising costs

বিজ্ঞাপনৰ ব্যয় হ্ৰাস কৰা

(iv) Monitoring Competitors' activity

প্ৰতিযোগীৰ কাৰ্যকলাপ নিৰীক্ষণ কৰা


(e) In preparing ads for digital media, what is a key consideration that differs it from traditional media?

ডিজিটেল মাধ্যমৰ বাবে বিজ্ঞাপন প্রস্তুত কৰাত, পৰম্পৰাগত মাধ্যমৰ পৰা ইয়াক পৃথক কৰা এক গুরুত্বপূর্ণ উপাদান কি ?

(i) Colour scheme (ৰঙৰ আঁচনি)

(ii) Typography (টাইপোগ্রাফী)

(iii) Length of copy (প্রতিলিপিৰ আয়াম)

(iv) Interactivity (আন্তঃক্রিয়া)


(f) What ethical consideration is relevant when developing advertising messages?

বিজ্ঞাপনৰ বাৰ্তা বিকশিত কৰোঁতে কি নৈতিক বিবেচনা প্ৰাসংগিক ?

(i) Maximizing sales at any cost

যিকোনো মূল্যত বিক্ৰী সৰ্বাধিক কৰা

(ii) Honesty and transparency with consumers

গ্ৰাহকৰ সৈতে সততা আৰু স্বচ্ছতা

(iii) Exaggerating product benefit

অতিৰঞ্জিত সামগ্ৰীৰ লাভালাভ

(iv) Targeting vulnerable populations

দুর্বল জনসংখ্যাক লক্ষ্য কৰা


(g) Which of the following is a direct measure of advertising's impact on sales?

নিম্নলিখিত কোনটো হৈছে বিক্ৰীৰ ওপৰত বিজ্ঞাপনৰ প্রভাৱৰ পোনপটীয়া জোখ ?

(i) Post-testing

বিজ্ঞাপনৰ পিছত পৰীক্ষা

(ii) Pre-testing

বিজ্ঞাপনৰ পৰৱৰ্তী-পৰীক্ষা

(iii) Return on investment

বিনিয়োগৰ ওপৰত ৰিটাৰ্ণ

(iv) Copy testing

প্ৰতিলিপি পৰীক্ষা


(h) Which type of advertising appeal focuses on logic, reason and the benefits of a product or service?

কোন প্ৰকাৰৰ বিজ্ঞাপনৰ আবেদনে যুক্তি, কাৰণ আৰু সামগ্ৰী বা সেৱাৰ লাভালাভৰ ওপৰত গুৰুত্ব দিয়ে ?

(i) Emotional appeal

আৱেগিক আবেদন

(ii) Rational appeal

যুক্তিসঙ্গত আবেদন

(iii) Fear appeal

ভয়ৰ আবেদন

(iv) Moral appeal

নৈতিক আবেদন


(i) Which of the following is not an aspect of the promotion mix?

নিম্নলিখিত কোনটো প্ৰচাৰৰ মিশ্ৰণৰ এটা দিশ নহয় ?


(i) Strategic positioning

কৌশলগত অৱস্থান

(ii) Direct Marketings

 পোনপটীয়া বিপণন

(iii) Advertising

Pী বিজ্ঞাপন

(iv) Public Relation

ৰাজহুৱা সম্পৰ্ক


(j) What is "Call to Action" in advertising? 

বিজ্ঞাপনত “কল টু একচন” কি ?


(i) The legal disclaimer at the end of an ad 

এটা বিজ্ঞাপনৰ শেষত আইনী অস্বীকাৰ

(ii) A request for the audience to take specific action

দর্শকসকলক নির্দিষ্ট পদক্ষেপ লোৱাৰ বাবে এটা অনুৰোধ

(iii) The background music used in an ad

এটা বিজ্ঞাপনত ব্যৱহৃত পৃষ্ঠভূমি সংগীত

(iv) The budget allocated for creative development

সৃষ্টিশীল বিকাশৰ বাবে আৱণ্টন কৰা বাজেট


2. Give brief answer to the following : 2×5= 10

নিম্নলিখিতবোৰৰ চমু উত্তৰ দিয়া :


(i) Write two features of advertisement. বিজ্ঞাপনৰ দুটা বিশেষত্ব লিখা।

(ii) What is target audience in advertisement?

বিজ্ঞাপনত লক্ষ্য দর্শক কি ?


(iii) What is celebrity endorsement?

যশস্বী ব্যক্তিৰদ্বাৰা কৰা পৃষ্ঠাঙ্কন (চেলিব্রিটি এণ্ডোৰ্চমেন্ট) কি ?


(iv) What is message content in advertisement ?

বিজ্ঞাপনত বাৰ্তাৰ সমল কি ?


(v) Name two significant legal regulations that govern advertising practices in India.

ভাৰতত বিজ্ঞাপন প্রণালী নিয়ন্ত্ৰণ কৰা দুটা গুৰুত্বপূৰ্ণ আইনৰ নাম উল্লেখ কৰা ।


3. Answer any four questions from the following : 5 x 4 = 20

তলৰ যিকোনো চাৰিটা প্ৰশ্নৰ উত্তৰ দিয়া :


(i) Explain advertisement as a tool of communication between businesses and their target audience.

বিজ্ঞাপনক ব্যৱসায় আৰু ইয়াৰ লক্ষ্য দৰ্শকৰ মাজত যোগাযোগৰ সঁজুলি হিচাপে ব্যাখ্যা কৰা।


(ii) What is advertising scheduling and why is it vital in advertising campaign?

বিজ্ঞাপনৰ সময়সূচী কি আৰু বিজ্ঞাপন প্রচাৰত ইয়াৰ গুৰুত্ব কি ?


(iii) Explain the significance of visual content in digital advertising.

ডিজিটেল বিজ্ঞাপনত দৃশ্যমান সমলৰ তাৎপৰ্য ব্যাখ্যা কৰা ।


(iv) Discuss the advantages of using internet as an advertising medium.

ইন্টাৰনেটক বিজ্ঞাপনৰ মাধ্যম হিচাপে ব্যৱহাৰ কৰাৰ সুবিধাবোৰ আলোচনা কৰা ।


(v) Explain the significance of emotional appeal in advertising. Give an example of emotional appeal used in an advertisement.

বিজ্ঞাপনত আৱেগিক আবেদনৰ তাৎপৰ্য ব্যাখ্যা কৰা। বিজ্ঞাপনত ব্যৱহৃত এটা আৱেগিক আবেদনৰ উদাহৰণ দিয়া।


(vi) Explain the legal provisions regarding the advertisement of the tobacco products.

ধপাত সামগ্ৰীৰ বিজ্ঞাপন সম্পর্কে আইনী নিয়মসমূহ বর্ণনা কৰা ।


4. Answer any four questions from the following : 10×4=40

তলৰ যিকোনো চাৰিটা প্ৰশ্নৰ উত্তৰ দিয়া :


(i) What is advertisement? Discuss the various types of advertisement.

বিজ্ঞাপন কি ? বিভিন্ন প্ৰকাৰৰ বিজ্ঞাপন সমূহ আলোচনা কৰা।


(ii) Define audience analysis. Explain the role of audience analysis in the success of advertisement campaign.

দৰ্শক বিশ্লেষণৰ সংজ্ঞা দিয়া। বিজ্ঞাপন প্ৰচাৰৰ সফলতাত দৰ্শকৰ বিশ্লেষণ ভূমিকা বৰ্ণনা কৰা।


(iii) What is advertising budget? Discuss the various factors that influence the determination of advertising budget.

বিজ্ঞাপনৰ বাজেট কি ? বিজ্ঞাপনৰ বাজেট নির্ধাৰণত প্ৰভাৱ পেলোৱা বিভিন্ন কাৰকবোৰ আলোচনা কৰা।


(iv)Discuss the various factors need to be considered while selecting the advertising media.

বিজ্ঞাপন মাধ্যম বাছনি কৰোঁতে বিবেচনা কৰিব লগা বিভিন্ন কাৰকবোৰ আলোচনা কৰা।


(v) What is copy writing in advertisement? Discuss the various elements of advertising copy.

বিজ্ঞাপনত প্ৰতিলিপি কি ? বিজ্ঞাপনৰ প্ৰতিলিপিৰ বিভিন্ন উপাদানবোৰ আলোচনা কৰা।


(vi) Discuss various Pre-testing and Post- testing methods of measuring advertising effectiveness.

বিজ্ঞাপনৰ কাৰ্যকৰীতা জোখাৰ বিভিন্ন প্ৰাক-পৰীক্ষা আৰু পৰৱৰ্তী-পৰীক্ষাৰ পদ্ধতিবোৰ আলোচনা কৰা ।


(vii) Discuss the role of an advertising agency. What factors should a company consider when selecting an advertising agency for its marketing campaign? Discuss.

বিজ্ঞাপন সংস্থা এটাৰ ভূমিকা আলোচনা কৰা। এটা কোম্পানীয়ে ইয়াৰ বিপণন প্ৰচাৰৰ বাবে বিজ্ঞাপন সংস্থা এটা বাছনি কৰোঁতে কি কাৰক বিবেচনা কৰা উচিত ? আলোচনা কৰা ।


(viii) Explain the various opportunities and challenges of advertising through internet connected devices.

ইণ্টাৰনেট সংযোজিত যন্ত্ৰৰ জৰিয়তে কৰা বিজ্ঞাপনৰ বিভিন্ন সুযোগ আৰু প্ৰত্যাহ্বানবোৰ বৰ্ণনা কৰা।



-000-




Post a Comment

Cookie Consent
Dear Students, We serve cookies on this site to analyze traffic, remember your preferences, and optimize your experience.
Oops!
It seems there is something wrong with your internet connection. Please connect to the internet and start browsing again.
AdBlock Detected!
We have detected that you are using adblocking plugin in your browser.
The revenue we earn by the advertisements is used to manage this website, we request you to whitelist our website in your adblocking plugin.